Výtvarná úderka


MINIMALISMUS A POEZIE JAPONSKÉHO PLAKÁTU by Katka
Duben 27, 2007, 9:46 am
Filed under: Katka, Výtvarná úderka

japonsky plakat

V současném světě takzvaného informačního věku je většina lidí každodenně konfrontována s různými reklamními
sděleními, bilboardy a plakáty. Nejrůznější firmy a instituce se pomocí marketingových strategií snaží upoutat pozornost kolemjdoucích a vrýt se jim do paměti. Často se tak ovšem stává nějakým vtíravým sloganem nebo zarážejícím grafickým designem. Více zaujmout však mohou kvalitně zpracované plakáty, dobrý design, invenční řešení a estetická kvalita.

Putovní výstava nazvaná Japonský plakát – dnes v Uměleckoprůmyslovém muzeu přibližuje podobu grafického designu v Japonsku. Jeho estetika je na první pohled výjimečná a nezaměnitelná. Čím to?

JEDNOTA PROTIKLADŮ

Japonsko je zemí s bohatou tradicí výtvarné kultury. Grafický design tu čerpá z dlouholeté tradiční kresby a kaligrafie a její specifické estetiky. Při úvahách o japonské tvorbě však nelze opomenout vlivy západního světa a technologického i ekonomického rozvoje. Japonský grafický design je odrazem setkávání se protikladů nejen tradiční kultury se západní, ale také rukodělné preciznosti s nejnovějšími technologiemi, rafinovanosti a jednoduché přímočařosti.

Tento dialogový charakter japonského grafického designu je společný mladým tvůrcům i generaci „starých mistrů“. A dokazuje to i právě probíhající výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Díky jeho spolupráci s mnichovskou Die Neue Sammlung a s největší japonskou tiskárenskou společností Dai Nippon Printing Co., Ltd., Tokyo, bylo možné představit jak díla mladých grafiků tak i klasiků slavného klubu JAAC (Japan Advertising Artists Club), který se zasloužil o uznání plakátu jako uměleckého média.

Přestože výstava zahrnuje tyto dvě generace designérů, kurátor výstavy Radim Vondráček je nijak neodděluje a jejich tvorbu prezentuje vedle sebe. Tento koncept odhaluje, jak současně působí tvorba „starých mistrů“ a zároveň jak mladí grafici invenčně pracují s tradiční estetikou a technikou.

MIMOSMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ

Stěžejním momentem, kterému dává koncepce mísení vyniknout, je ovšem společný základ japonského grafického designu. Narozdíl od západního světa zaměřeného na marketing, se Japonci více pokoušejí vyjádřit své nitro a duchovní obsah vycházející ze smyslového vnímání. Slovy kurátora Radima Vondráčka, „..plakát nechápou jako pouhé reklamní sdělení zhotovené na zakázku, ale pojímají jej jako individuální formu vyjádření samotných tvůrců.“

Transcendentální obsahy přitom často vyjadřují minimalistickými prostředky nebo detaily. Častým motivem se stávají také biomorfní tvary, barvy přírody nebo pastelové barvy, navozující duševní klid. Mnoha plakátům je vlastní specifický vtip, expresivita sdělení nebo silná vizualita.

ZAMĚŘENÍ NA DETAIL

Japonské vnímání obrazu a textu dokreslují také detaily doplňující výstavu. Jsou to popisky seskládané do sloupce, evokující japonské písmo nebo katalog, který obsahuje esej Hiroshi Kashiwagiho a ukázky s medailony jednotlivých tvůrců, sestavený na japonský způsob, tedy „zezadu dopředu“. Dále se na výstavě kromě plakátů prezentují tradiční šátky furoshiki a jejich specifické vázání, které dříve umožňovalo přenášení věcí a dodnes je to tradiční způsob balení dárků. Umocnit zážitek mohou kaleidoskopy nebo miniaturní japonská zahrada.

Katka

Reklamy

Napsat komentář so far
Napsat komentář



Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s



%d bloggers like this: