Výtvarná úderka


Sugestivní zážitek generovaný Jennifer Steinkamp by Katka
Duben 12, 2007, 11:24 am
Filed under: Aktuality, Katka

dumaru

Zkuste si představit, že jste se ocitli uprostřed oceánu, v jeho rozbouřených vlnách, které nedovolují pohled na žádný obzor ani oblohu. V takové situaci člověk jenom doufá, že se stane něco, co ho zachrání, byť by to bylo nejnepravděpodobnější. Tentoo zážitek se snažila zprostředkovat americká umělkyně Jennifer Steinkamp na nedávné výstavě v San Jose Museum of Art v Kalifornii.

Jennifer Steinkamp se ve své tvorbě snaží zprostředkovávat silné příběhy, které se jí dotýkají. V úvodu přiblížená práce nazvaná „The Wreck of The Dumaru“ vychází z reálného příběhu, který se stal jejímu prastrýci. V roce 1918 ztroskotal obchodní parník po zásahu blesku. jeho posádka byla téměř měsíc zmítaná vlnami bez potravy, vody a vyhlídky na záchranu. Autorčin strýc zemřel po třinácti dnech utrpení v oceánu.

Ze stejné zkušenosti vychází i další práce nazvaná „A Sailor’s Life Is a Life for Me“. Zde je moře barevných vln ve stylu fauvistické krajiny, jak píše Miles, nebo dětského znázornění hor, směřujících v různých směrech. Klíčové je využití mnohonásobných projekcí. Každý projektor přebírá data vedlejších počítačů. To umožňuje multiplikovat stíny diváků, které se vykleslují na projekční plochy. Díky této skutečnosti se publikum stává aktivními účastníky i pasivními diváky.

Práce Jennifer Steinkamp se mohou jevit jako čistě abstraktní, ale obsahují literární nebo symbolické. To, co se může jevit jako květinová tapeta, na níž vlají jasně barevné girlandy z květin na tmavém pozadí, má hlubší významy. Tuto práci totiž nazvala Jimmy Carter. Nazvala ji tak v roce 2002 jako poctu Jimmi Cartrovi, který obdržel Nobelovu cenu míru. Christopher Miles v magazínu Art in America připomíná také fotografie protestujících v roce 1967, plnících zbraně květinami před Pentagonem. Tuto květinovou projekci lze tedy chápat také jako poselství míru v kontextu současného válečného konfliktu v Iráku.

jimmi carter

 


Christopher Miles uvádí, že k umění nových médií Jennifer Steinkamp přivedl na California Institute of Technology teoretik umění nových médií Gene Youngblood. Seznámil ji s umělci jako Oskar Fischinger, který na počátku 20. století experimentoval s novými technologiemi ve svých motion paintings (abstraktní animace) a s Edem Emshwillerem, průkopníkem na poli počítačově generované animace.

Více na jsteinkamp.com

Katka

Advertisements

Napsat komentář so far
Napsat komentář



Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s



%d bloggers like this: